Saturday, April 15, 2006

istana pasir impian????

Pedihnya tuhan yang tahu, tatkala membina istana pasir yang disangkakan kukuh,???? memerlukan hanya sekali pukulan ombak yang memghempas dan semuanya hancur berkecai di kala kita menyangkakan istana pasir hampir siap dibina...pembinaan harus dimulakan sekali lagi...pengumpulan pasir di pantai, mengayak pasir dari batu2 kasar, pembentukan istana yang lebih kukuh..semuanya boleh dijalankan semula..
Persoalannya, terdetik dalam hati sang pembina yang seperti mana usibah yang berlaku sekarang..istana pasir yang baru ada potensinya untuk dihempas ombak yang menggila semula..lagi....lagi..lagi..dan lagi...
Dan di manakah keyakinannya sang pembina hendak dipahatkan??..pada kontraktor yang penuh was-was atau dirinya..hati yang penuh luka dek kemusnahan istana pasir...kekhuatirannya terhadap istana pasir yang bakal dibina...
Terdetik pada hati sang pembina, mungkin sudah nasibnya...mungkin sudah takdirnya..risiko membina sebuah istana pasir yang penuh dengan igauan..yg sebelumnya menjadi idaman...
Adakah dia patut menyerah kalah...berhenti untuk membina, dan mengusahakan sesuatu yang lain pula..atau dia patut terus membina dengan harapan istana yang kedua lebih kukuh dari sebelumnya..ataupun....berhenti..dan terus mati???

3 comments:

Anonymous said...

istana pasir semulajadinya begitu Kast..senang dan cepat dibina..tapi cepat jualah ia runtuh.unless if u kuatkan asasnya dan tukar materialnya jadi concrete...it wld last longer.the crashing waves is like ur surrounding that influences u...just dont let it hit u...coz u can break the violent waves.be brave Kast.coz u r a strong person.don't let ur past haunt u coz it might take away ur happiness.

androi8 said...

build a banglo instead.

Encik Ayie Yang Garang said...

i never had an istana pasir. but i used to have a sunken garden, it was beautiful but i didnt realize my sunken garden engulfed me. like a pasir jerlus (quick sand). bit by bit and it chocked me.

u should continue building the istana pasir. but let the former istana pasir be the foundation and may it be a strong one.

dont let go (like me), and dont let the omabk mengila. u should know where to place ur istana. and with whom u gonna rule the land!